Modificări fiscale în 2024. Ce trebuie să faci dacă ai PFA

Anul 2024 a adus cu el schimbări importante în plan fiscal, în special pentru cei care lucrează pe cont propriu – freelancerii

Fie că este vorba despre e-Factura, impozitare diferită, contribuții modificate sau declarația unică, aceste schimbări sunt intimidante pentru cei care nu vorbesc limba cifrelor și a fiscalității. 

Dacă te numeri și tu printre freelancerii care simt neliniște și amână să se informeze despre noile modificări fiscale, îți venim în ajutor cu un material practic, realizat alături de specialiștii din echipa SOLO, cărora le mulțumim pentru complicitate! 

Cele 4 studii de caz prezintă situații concrete cu care te-ai putea confrunta ca freelancer și care sunt pașii de urmat pentru a fi în ton cu legea.

La final îți propunem și noi, echipa Banometru, câteva recomandări pentru ca bugetul tău să nu aibă de suferit în urma modificărilor fiscale.      

  1. Claudiu oferă servicii de marketing digital pentru câteva companii mici din România și a citit că trebuie să folosească sistemul e-Factura începând de anul acesta. El momentan emite facturi cu un simplu Excel, așa că are nevoie să înțeleagă ce impact are acest nou sistem pentru el.

În primul rând, Claudiu are nevoie să se conecteze la contul de SPV (Spațiul Privat Virtual) din ANAF al PFA-ului său (care este separat de cel personal, în care își plătea în trecut taxele). Acest lucru îl poate face doar obținând un token de semnătură electronică de la un furnizor autorizat, prin care să își confirme identitatea către ANAF. Ulterior, el poate genera e-Factura printr-un program extern sau direct în platforma ANAF în forma fișierului standardizat, pe care să o trimită către clienții săi. 

Procesul este complex și greoi, iar Claudiu nu are energie și timp să învețe sistemele e-Factura, astfel că el poate contracta un furnizor pentru a-l ajuta cu astfel de servicii. Un contabil (sau o platformă) se poate conecta la SPV-ul PFA-ului lui Claudiu folosind propria semnătură electronică și poate emite e-Facturi în numele acestuia. În acest fel, Claudiu continuă să factureze normal, asigurându-se că include în document toate informațiile necesare, iar contabilul (sau platforma) le poate încărca în SPV. 

Toate facturile din 2024 trebuie încărcate în sistemul e-Factura, însă Claudiu are timp până la 1 aprilie să se asigure că are toate lucrurile în ordine și își poate încărca facturile din primul trimestru până atunci. După această dată, contabilul (sau platforma) prin care el facturează se va ocupa să încarce documentul în sistem în termenul legal.

  1. Ana-Maria este consultant IT pentru o firmă din România, iar din 2024, în baza modificărilor legislative, a trecut de la impozitare pe normă de venit la impozitare în sistem real. Până acum, ea își ținea contabilitatea singură și învățase cum să își depună declarația unică în mai, însă acum nu înțelege care sunt implicațiile acestei modificări.

Principala diferență pentru Ana-Maria anul acesta va fi reprezentată de baza de impozitare pentru taxele ei. Fiindcă în 2023 a fost la normă de venit, taxele pe care le plătește anul acesta sunt calculate la norma din orașul unde are sediul social al PFA-ului. Anul viitor, însă, ea va plăti taxele pe 2024 în baza venitului net pe care l-a avut. În funcție de venitul ei, acestea pot fi mai mari. Însă Ana-Maria are posibilitatea să își micșoreze baza de impozitare (și, deci, taxele) înregistrând cheltuieli deductibile relevante pentru activitatea ei. 

Un instrument simplu pentru a verifica care sunt cele mai comune cheltuieli este www.solo.ro/cheltuieli-deductibile. Pentru a le înregistra în contabilitate, Ana Maria trebuie să se asigure că are date PFA-ului pe facturi sau bonuri și după 1 iulie că descarcă facturile din SPV.

  1. Radu este broker de asigurare care câștigă, în medie, 4500 lei pe lună. El a văzut în presă că s-au modificat taxele pentru PFA-uri în 2024, însă nu a reușit să înțeleagă încă în ce fel îl afectează.

Modificarea cea mai importantă este cea legată de contribuția la sănătate, care se va calcula raportat la venitul net în locul plafoanelor de 6,12 și 24 de salarii. Concret, pentru Radu înseamnă că nu va mai plăti contribuția la sănătate la plafonul de 12 salarii minime pe an (330 de lei pe lună), ci la venitul său net (deci 450 lei pe lună). 

Contribuțiile la pensie și impozitul pe venit rămân neschimbate. Astfel, Radu va plăti pentru 2024 următoarele taxe:

  • Sănătate - 10% din venitul net (450 lei pe lună pentru încasările sale);
  • Pensie - 25% din plafonul de 12 de salarii minime (330 lei pe lună);
  •  Impozit - 10% din venitul net (450 lei pe lună pentru încasările sale);

Desigur, Radu își poate scădea cuantumul taxelor dacă înregistrează cheltuieli deductibile care să îi reducă baza de impozitare. Spre exemplu, pentru fiecare plin de benzină de 400 de lei (din care e deductibilă doar 50% din valoare), taxele lui scad cu 3,4 lei. Nu pare mult, dar se adună.

  1. Cristina a început să lucreze pe PFA din vara anului trecut și acum vrea să își completeze declarația unică, însă nu știe ce venituri trebuie să declare. 

Declarația unică este documentul prin care înștiințăm ANAF-ul de toate veniturile noastre extra salariale. Pentru o parte dintre ele trebuie să plătim impozit, iar pentru altele se plătește numai contribuția la sănătate. 

Cristina este în primul an în care are venituri extra-salariale și atunci trebuie să completeze și să depună declarația unică pentru a-și plăti taxe. 

Ce fel de venituri trebuie să declare? 

 

Despre SOLO

SOLO e un contabil digital prietenos care se ocupă de tot ce ține de administrarea unui PFA, de la înființare și găzduirea sediului, până la facturare și transmitere în SPV, contabilitate și depunerea tuturor declarațiilor. Lansat la finalul lui 2021, start-up-ul oferă o soluție simplă, rapidă și ușor de înțeles pentru oricine are sau se gândește să lucreze pe cont propriu. În prezent, peste 8.500 de freelanceri, programatori, creativi, medici, consultanți, livratori sau șoferi de ride sharing folosesc platforma SOLO. 

Recomandări de la echipa Banometru

Planifică-ți banii și fă-ți două bugete separate: unul pentru tine, personal, iar celălalt pentru afacerea ta, indiferent de forma juridică (PFA, PFI, SRL etc). Diferențierea îți va oferi mai multă claritate cu privire la ce ai de încasat și ce ai de plătit în fiecare situație și nu te vei mai simți în ceață. Aici ai mai multe modele de bugete personale, pe care le poți descărca și completa direct, adaptându-le situației tale. Găsești aici informații + un model pentru fluxul de numerar (cashflow), pentru business.

De ce să-ți planifici banii (și) ca persoană juridică? Pentru că astfel vei fi mai pregătit(ă) pentru ce urmează, vei ști ce taxe și impozite ai de plătit, pe ce venituri te poți baza și vei evita amenzile, care sunt semnificative! Te vei putea concentra pe livrarea serviciilor către clienți, vei fi mai liniștit(ă) și îți vei diminua stresul. 

Privește constructiv această perioadă presărată cu schimbări. Orice situație dificilă poate fi o ocazie pentru a-ți exersa capacitatea de adaptare și reziliența, atât de valoroase în epoca pe care o trăim acum. Provocările te scot din zona de confort, împingându-te să gândești creativ și să acționezi, uneori și să iei decizii benefice, pe care altfel le-ai fi amânat. Profită de aceste provocări legislative ca să te dezvolți în plan personal, profesional și, de ce nu, financiar! 

Informează-te de la specialiști (nu din postări la întâmplare sau știri alarmiste), vezi ce soluții și resurse ai la dispoziție și înaintează pas cu pas. 

Dacă bugetul personal îți dă bătăi de cap, te așteptăm la o sesiune gratuită de coaching financiar Banometru să creezi un plan realist prin care să-ți pui ordine în bani. 

Te încurajăm să trimiți acest articol prietenilor freelanceri sau antreprenori, mai ales dacă au dificultăți în integrarea noilor modificări fiscale.