Ai nevoie de un instalator care să-ți repare o țeavă la baie. Cum procedezi?
Foarte probabil, vei cere mai întâi recomandări de la prieteni și cunoscuți. Cineva își va aminti că are un coleg a cărei soră are un cumnat care se ocupă cu asta și te va pune în legătură cu el. Și uite așa, prin puterea rețelei de cunoștințe, ajungi la persoana de care ai nevoie. Poți aplica acest sistem și în alte sfere din viața ta, inclusiv în plan profesional. Pe scurt, faci networking.
Networking - ce înseamnă?
Networkingul se referă la construirea de relații și lărgirea cercului de cunoștințe. Este despre dezvoltarea unor legături cu noi oameni, cu unii poate pe termen lung, creând parteneriate “neoficiale” cu beneficii de ambele părți. Devii astfel parte dintr-o comunitate ale cărei valori sau preocupări le împărtășești și te simți mai încurajat(ă) să acționezi pentru atingerea obiectivelor tale sau îți rezolvi anumite probleme.
Unde faci networking?
În diferite contexte sociale, ca de exemplu la conferințe, cursuri, evenimente de tot felul, fie ele online sau în lumea reală. Există și întâlniri dedicate pentru networking, care permit fiecărui participant să se prezinte, creând astfel un spațiu valoros de conectare. Totuși, a merge la o conferință și a împărți la întâmplare cărți de vizită unor oameni cu care nu intenționezi să păstrezi legătura nu este o idee de networking fericit :)
Sunt o mulțime de beneficii pe care ți le aduce interacțiunea cu oameni noi și integrarea într-o comunitate:
- Descoperi oportunități și resurse. Afli despre locuri de muncă libere, proiecte și inițiative în care te poți implica, dar și recomandări de cărți, filme, cursuri etc. Dacă lucrezi pe cont propriu sau ai o afacere, prin networking poți să-ți găsești clienți. În comunități ca Banometru, Viața de freelancer sau No.mad talks te poți conecta ușor cu persoane cu inițiativă. Dacă ești angajat(ă), ți-ai putea chiar găsi viitori colegi, oameni pe care să-i recomanzi sau care să te recomande.
- Faci schimb de idei. Afli noi perspective și ieși din „bula” ta. Vezi ce cred oameni cu care poate nu te intersectezi de obicei despre diferite subiecte actuale, despre profesie, viitor etc. Poți să testezi anumite idei pe care le ai și să ceri părerea unor persoane din afara cercului tău de cunoscuți. Îți dezvolți creativitatea și îți păstrezi mintea deschisă.
- Îți iei o doză de motivație. Prin networking cunoști oameni cu povești de viață inspiraționale, care prin curajul lor te fac și pe tine să ai mai mult curaj, să faci un pas înainte spre visul tău.
- Îți dezvolți încrederea. Cu cât exersezi mai mult relaționarea, cu atât îți va fi mai ușor să intri în vorbă cu alți oameni și să porți conversații în mod natural, chiar dacă nu-i cunoști foarte bine. În acest mod îți antrenezi abilități esențiale în viața profesională, cum ar fi comunicare, prezentare, empatie și ai mai multă încredere când discuți cu cineva.
Cum faci networking?
Sfaturile de mai jos te vor ajuta inclusiv dacă ești o persoană introvertită sau timidă.
- Interacțiunile din mediul online pot fi mai ușor de gestionat, deoarece îți oferă un grad mai mare de confort și posibilitatea de a fi în largul tău în spațiul propriu. Dacă interacționezi pe grupurile de Facebook, de exemplu, ai mai mult timp să te gândești la ce scrii decât dacă ai vorbi față în față cu o persoană.
- Fă-ți un mic plan și gândește-te dinainte la câteva subiecte generale de discuție, dacă nu-ți place să te bazezi pe inspirația de moment. Oricum, lasă loc și de spontaneitate, foarte posibil vor apărea ocazii. Interesele comune sunt un bun punct de plecare pentru a crea discuții. Poți să te legi de aspecte pe care le observi la ceilalți, ca de exemplu cineva cu o geantă care îți place sau că amândoi aveți bluza de aceeași culoare.
- Intră în conversații cu mintea deschisă și lasă deoparte presupunerile și stereotipurile. Evită bancurile care fac referire la anumite categorii de persoane și afirmațiile tranșante; necunoscând bine oamenii cu care interacționezi, s-ar putea să creezi polemici inutile.
- Cere recomandări. Mulți adoră să vorbească despre ei și pasiunile lor sau să ofere sugestii de cărți, filme, cursuri, locuri de ieșit în oraș etc.
- Folosește întrebări deschise ca să afli mai multe despre cel/ cea cu care vorbești („Ce părere ai despre...?”, “Cum de ai ales această carieră?”, “Care a fost cel mai interesant curs la care ai participat?”).
- Voluntariatul este o ocazie excelentă de a cunoaște oameni noi, deoarece astfel ai deja o cauză comună cu cei cu care relaționezi și un subiect de discuție.
- După evenimentul de networking, acționează „la cald”. Dintre persoanele cunoscute acolo, te poți conecta pe LinkedIn cu cele care te-au impresionat plăcut și cu care ai vrea să păstrezi legătura. Dacă ai aflat că cineva are o pagină sau un proiect personal care te inspiră, poți să-i dai like pe Facebook, să-i citești blogul sau să-i asculți podcastul și să lași un comentariu, în cazul în care ai găsit ceva folositor acolo.
În Comunitatea Banometru încurajăm networkingul, dar îi dăm o nuanță și mai productivă prin programul “Parteneri de succes”. Timp de 2 luni, se formează perechi constituite din membri ai comunității, care își setează un obiectiv financiar individual pe care să lucreze. Au loc întâlniri de grup o dată la 2 săptămâni, unde se discută progresul făcut, provocări întâlnite și se oferă soluții practice sau sprijin din partea grupului. Între timp, partenerilor li se recomandă să se audă o dată pe săptămână, pentru a se menține responsabili și răspunzători față de ei înșiși, în ceea ce privește obiectivul pe care și-au ales să lucreze.
Poate știi pe cineva care are un prieten care are o colegă al cărei frate ar putea fi interesat de acest program ;) Sau poate ți-ar plăcea chiar ție să fii un Partener de succes! Intră în Comunitatea Banometru și înscrie-te la următoarea ediție!